IGJ Registratie

Voor ZZP'ers in de zorg

Hoe zit dat?

Niklas Plasmans

Van aangesloten Zorgprofessionals bij de The Social Accounting Club krijgen we nog eens de vraag: Hoe zit het met de IGJ Registratie? We duiken er samen in. Onderstaand een overzicht. 

 

Algemeen

Sinds 1 januari 2022 moeten alle startende en reeds werkzame zzp’ers in de zorg zich melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Deze verplichting komt voort uit de nieuwe wet Wtza. Door je aan te melden als ‘solistisch werkende zorgverlener’ bevestig jij officieel dat je op de hoogte bent van de wet- en regelgeving die geldt voor jou als zzp’er. 

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) eist dat alle zzp’ers in de zorg in beeld zijn. De meldplicht bij de IGJ geldt voor alle nieuwe zzp’ers die op of na 1 januari 2022 starten én voor bepaalde (dus niet alle) bestaande zzp’ers die reeds vóór 1 januari 2022 gestart zijn.

Veel bestaande zzp’ers zijn al in beeld bij de IGJ. Sta je per 1 januari 2022 automatisch vermeld in het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa), dan hoef je jezelf niet te melden.

Sta je op 1 januari 2022 niet automatisch in het in het LRZa, dan meldt je jezelf vóór 1 juli 2022 bij de IGJ.



Doel?

Het beter in beeld te krijgen van zorgaanbieders en hen bewust te maken van de kwaliteitseisen waaraan zij moeten voldoen. De meldplicht geldt zowel voor zzp’ers die werkzaam zijn voor eigen cliënten, als voor zzp’ers die als onderaannemer werkzaam zijn voor zorgorganisaties.

De eisen waar je aan moet voldoen liggen sinds 2016 vast. Dit binnen een andere wet, namelijk de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz). De nieuwe Wtza zorgt er met name voor dat je verplicht wordt gesteld jezelf als zzp’er te melden. Ook moet je bevestigen dat je op de hoogte bent van de Wkkgz eisen. Met de verplichte meldplicht sta je op de radar van de Inspectie. Je hebt daarmee bevestigd de bestaande eisen te kennen en hieraan te voldoen.

 

Aanmelden 

Link naar E-Herkenning

  • Ga naar www.toetredingzorgaanbieders.nl of direct naar https://mijn.melding.zorgaanbiedersportaal.nl
  • Login met e-Herkenning (ten minste beveiligingsniveau 2+). 
  • Vragenlijst invullen (Basisgegevens, Soort zorg, Kwaliteit en Controle)
  • Je melding wordt doorgegeven aan de IGJ
  • Je ontvangt een ontvangstbevestiging
  • De IGJ bepaalt hoe ze toezicht gaan houden 
  • Het kan zijn dat de inspectie langskomt voor een kennismaking en toetsing
  • Je gegevens blijven voor door de IGJ voor een periode van 7 jaar bewaard

Voor meer informatie zie ook: https://www.igj.nl/onderwerpen/nieuwe-zorgaanbieders


Heb je vragen over administratie, belastingen of andere formele zaken? Bij The Social Accounting Club helpen we je graag verder.
Als zorgprofessional heb je ook nog eens flinke korting op onze All-In Pakketten. Geen uurtje factuurtje, maar een vast maandelijks tarief.

Vragen over de IGJ Registratie?

We beantwoorden graag je vragen tijdens een digitale kennismaking. Simpel gepland via onderstaande button. 

[latepoint_book_button bg_color=”#ea0a8e” text_color=”#ffffff” caption=”Plan videocall”]

Alleen je belastingaangifte uitbesteden

Je btw-aangifte en inkomstenbelasting laten doen

Kies voor TSAC BASIS

Nooit teveel betalen
Je belastingaangifte uitbesteden

Je administratie en belastingen laten doen

Gewoon. Goed geregeld.

Kies een boekhoudpakket

Succesvol ondernemen met een online boekhouder
Je boekhouding uitbesteden

Blijf op de hoogte

Scroll naar boven

Belastingtips

Goed op de hoogte blijven? Ontvang tips, tricks en nieuws met betrekking tot belastingen in Nederland.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en je voorkeuren te onthouden.